Skip to main content

Šta je disleksija?

Disleksija se opisuje kao smetnja  u čitanju/razumevanju pročitanog i pored uredne obuke čitanja tokom trajanja faze ovladavanja čitanjem. U našem transparentnom srpskom jeziku to je period do završetka 2.razreda, što se poklapa sa 9.godinom života.

Karakteriše se:

  • Teškoćama u tačnom čitanju
  • Fonološkoj svesti (nemogućnost glasovne analize i sinteze reči)
  • Teškoće povezivanja slovo-glas
  • Nemogućnošću prepoznavanje slova, zamene, izostavljanja i dodavanja slova ili slogova unutar reči
  • Sporim i nesigurnim čitanje
  • Nerazumevanjem pročitanog
  • Konfuzijom tokom čitanja, česte greške, pravopisne greške, umor i slaba verbalna memorija (Melby-Lervåg i dr., 2012).

UZROCI DISLEKSIJE su složeni i multifaktorski, uključujući genetske, neurobiološke i ekološke faktore (Fisher i DeFries, 2002; Habib, 2000).

Disleksija ima visoku naslednost, pri čemu genetski faktori doprinose između 40% i 80% njenom razvoju (Schumacher, 2007). Prisustna je u svim jezicima, iako se prevalencija i dijagnostičke metode razlikuju.

UČESTALOST: Uopšteno, disleksija pogađa 5 do 10% osnovnoškolaca (Roongpraiwan i dr., 2002).

I pored visoke učestalosti, Srbija nema standardizovani dijagnostički alat za disleksiju, što dovodi do nepouzdanih podataka o prevalenciji. Stoga postoji jasna potreba za validnim dijagnostičkim alatom u Srbiji, budući da ne postoji sveobuhvatan instrument koji meri sve relevantne rizik faktore.

U našem Centru za nauku i razvoj Higia Logos je u toku studija (Lukovac et al.) čiji je cilj da proceni validnost adaptiranog testa za probir disleksije ranog školskog uzrasta The Dyslexia Screening test for Junior (DST-J) u identifikaciji rizika od disleksije kod srpskih osnovnoškolaca. DST-J, koji se sastoji od 12 subtestova, pruža sveobuhvatnu procenu veština čitanja, pisanja i pravopisa, kao i dijagnostičko prepoznavanje osnovnih problema. Precizna procena rizika ovim alatom je ključni prvi korak koji čini osnovu za naknadnu kliničku dijagnozu i ranu intervenciju.

Prema DSM V (2013), disleksija uključuje teškoće sa prepoznavanjem reči, dekodiranjem i pravopisom, što otežava dijagnostiku a često je udružena sa Disgrafijom koju karakterišu:

  • Nemogućnost pisanja
  • Obrnuto pisanje slova i brojeva,  slogova pa i celih reči
  • Smetnje u učenju pravopisa
  • Teškoće u organizaciji misli na papiru
  • Produženo vreme pisanja

DIJAGNOSTIKA DISLEKSIJE

Dijagnozu disleksije daje logoped, tek kada je dete završilo edukaciju čitanja (2.razred osnovne škole – kada dete ima oko 9 godina).

Simptomi koje dete sa disleksijom ispoljava mogu se prepoznati i pre pete godine života – pre učenja veštine čitanja i pisanja. Od nedavno u Srbiji postoji standardizovani PredČiP_R Test za procenjivanje predveština čitanja i pisanja na uzrastu od 6-7 godina  (koji su za srpsko govorno područje sa hrvatskog jezika adaptirali Milošević N. i Arsenijević B.).

U Centru Higia Logos možete zakazati ovu ranu trijažnu procenu predveština čitanja i pisanja PredČiP-R Testom i na taj način prepoznati rane simptome disleksije još u predškolskom uzrastu.

TRETMAN DISLEKSIJE

U odnosu na logopedsku procenu za svako dete pravimo individualni plan za sprovođenje našeg specifičnog tretmana kojim se na lakši i brži način a pravovremeno prevalize ove teškoće.

U našoj ustanovi možete dobiti dodatnu podršku logopedskom tretmanu koji se sprovodi uz pomoć logopedskog Berhinger aparata i naizmenično Forbrain aparata.

Takođe uz Tomatis terapiju /Infinite terapiju kao dodatnu podršku dobijamo značajano skraćenje dužine tretmana kod dece sa ovim simptomima i smetnjama.

Svi tekstovi objavljeni na ovoj veb stranici vlasništvo su Logopedskog centra Higia logos. Neovlašćeno preuzimanje, reprodukovanje ili distribucija sadržaja u celini ili delimično, bez prethodne pisane saglasnosti Logopedskog centra Higia logos i jasnog navođenja izvora logoped.org.rs, strogo su zabranjeni. Kršenje ovih pravila povlači zakonske posledice.