STANDARDIZOVANI TESTOVI KOJE TIM STRUČNJAKA KORISTI U HIGIA LOGOS CENTRU ZA GOVORNO-JEZIČKU PATOLOGIJU
1. ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule - Second Edition)

Autori: Catherine Lord, Michael Rutter, Pamela C. DiLavore i Susan Risi.
Prvi put objavljen: Prva verzija (ADOS) 1989. godine, druga verzija (ADOS-2) 2012. godine.
Kako funkcioniše?
Test je strukturisan u module na osnovu uzrasta i nivoa govora, a uključuje interakcije, komunikaciju i socijalno ponašanje kroz zadatke i posmatranje.
Za koga je namenjen?
Deca, adolescenti i odrasli.
Važnost:
Koristi se za potvrdu dijagnoze autizma i procenu težine simptoma.
2. ADHDT (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Test)
Testovi za ADHD su često deo više instrumenata. Neki od poznatih upitnika uključuju:
Conners Rating Scales: C. Keith Conners.
Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent and Teacher Rating Scales: Mark L. Wolraich i saradnici.
Kako funkcioniše?
Obuhvata upitnike za roditelje, nastavnike, kao i klinička posmatranja. Fokusira se na simptome pažnje, hiperaktivnosti i impulsivnosti.
Standardizovan i normiran test namenjen proceni ponašanja osoba s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem (ADHD), koristan za evaluaciju osoba s problemima ponašanja, i daje vredne informacije za dijagnostikovanje ADHD-a. Budući da ADHDT koristi standardizovane vrednosti, test daje korisne podatke za kvantifikovanje težine ADHD ponašanja.
Test se temelji na najnovijim i relevantnim definicijama ADHD-a. Sadrži 36 pitanja u tri subtesta. Primena je individualna. Vreme testiranja nije vremenski ograničeno ali većina ispunjava test za 5-10 minuta. Ocenjivanje je ručno. Normiran prema izvorniku.
Opis skora:
Za svaki subtest izračunava se poseban rezultat koji se dobija zbrajanjem standardizovanih vrednosti za subtestove i pretvaranjem te vrednosti u kvocijent. Ukupan bruto rezultat određuje se za svaki od tri subtesta. Taj bruto rezultat za svaki subtest upisuje se na obrascu za beleženje odgovora.
Za koga je namenjen?
Deca, adolescenti i odrasli (uzrasna dob je od 3-23 godine).
Važnost:
Pomaže u dijagnostici ADHD-a i razlikovanju od drugih poremećaja.
3. NEUROFEEDBACK ASSESSMENT

Neurofeedback uređaj (EEG sa posebnim softverom) i CCPT (Conners Continuous Performance Test), koji iz EEG zapisa deteta izdvaja i proračunava odnos sporih (Theta) i brzih (Beta) moždanih talasa (Theta-Beta ratio), koji pokazuje stepen koncentracije.
Nakon upoređivanja rezultata ovih testova sa uzrasnim normativima može se zaključivati o eventualnom deficitu pažnje kod deteta.
Zasniva na praćenju električne aktivnosti mozga (EEG) i davanju povratne informacije. Zahvaljujući ovoj metodi, analizira se aktivnost moždanih talasa, što nam daje korisne informacije o tome kako mozak funkcioniše. dete ili odrasla osoba udobno smeste na stolici. Terapeut mu na glavu stavi elektrode pomoću kojih aktivnost njegovog mozga postaje vidljiva na ekranu. Na taj način moždani talasi se prate u realnom vremenu.
Pacijent za to vreme na ekranu gleda određeni zanimljivi sadržaj - animaciju propraćenu zvučnim signalima.
4. TROG-2 (Test for Reception of Grammar - Second Edition)

Autor:
Dorothy V. Bishop.
Prvi put objavljen:
Originalna verzija 1983. godine; druga verzija 2003. godine.
Kako funkcioniše?
Detetu se prezentuju slike i traži se da identifikuje sliku koja odgovara rečenici koju terapeut izgovara.
Za koga je namenjen?
Deca od 4 godine pa naviše i osobe sa govorno-jezičkim poremećajima.
Važnost:
Korisno za procenu specifičnih jezičkih poremećaja i razvojnih teškoća.
5. Peabody Slikovni Test Rečnika (Peabody Picture Vocabulary Test - PPVT)

Autori:
Lloyd M. Dunn i Leota M. Dunn.
Prvi put objavljen:
Originalna verzija 1959. godine; više revizija od tada, poslednja PPVT-5 (2018).
Kako funkcioniše?
Detetu se prikazuju četiri slike, a ono bira sliku koja odgovara reči koju izgovori ispitivač.
Za koga je namenjen?
Deca i odrasli od 2.5 godine nadalje.
Važnost:
Koristi se za procenu jezičkog razvoja i dijagnostiku govorno-jezičkih poremećaja.
6. Koralje Skale (Koralje Developmental Scales)

Kako funkcioniše?
Test obuhvata posmatranje ponašanja i procenu razvoja kroz zadatke prilagođene uzrastu deteta.
Za koga je namenjen?
Deca mlađa od 5 godina.
Važnost:
Koristi se za rano otkrivanje razvojnih kašnjenja i planiranje intervencija.
7. Nove Reynell Razvojne Skale (New Reynell Developmental Language Scales - NRDLS)

Autori:
Catherine Edwards, David Letts i Anna Sacco (nova verzija).
Originalni autori:
Joan Reynell i Peter J. Huntley.
Susan Edwards, Carolyn Letts, Indra Sinka,
Jelena Kuvač Kraljević, Lana Kologranić Belić,Gordana Hržica, Melita Kovačević,
Redaktori srpskog izdanja Nove Reynell razvojne jezičke skale - NRDLS-SR: Neda Milošević, Boban Arsenijević
Prvi put objavljen:
Originalna verzija 1969. godine, revizija objavljena 2011. godine.
Kako funkcioniše?
Sadrži zadatke u kojima deca odgovaraju na verbalne upute i koriste jezik za izražavanje misli.
Nova Reynell skala je zlatni standard u proceni jezičkog razvoja dece. Ova
standardizovana procena nam omogućava da:
- Precizno odredimo nivo jezičkog razvoja
- Uporedimo rezultate sa vršnjacima (normama)
- Uporedimo rezultate napredovanja kod istog deteta prilikom retestiranja ovim istim instrumentom.
- Identifikujemo specifične oblasti koje treba unaprediti
- Napravimo individualni plan terapije
Procena je prilagođena uzrastu i interesovanjima deteta.
Za koga je namenjen?
Deca uzrasta 2–7 godina.
Važnost:
Procena jezičkog razvoja i identifikacija govorno-jezičkih teškoća.
8. PredČiP-R Test za Srpsko Govorno Područje

Autori:
Jelena Kuvač Kraljević i Mirjana Lenček za hrvatsko izdanje
Neda Milošević Dedakin, Boban Arsenijević priredili srpsko izdanje
Kako funkcioniše?
Obuhvata zadatke kao što su prepoznavanje glasova, slogova i rime, kao i osnovne motoričke veštine potrebne za pisanje.
Za koga je namenjen?
Deca predškolskog uzrasta.
Važnost:
Pomaže u proceni predveština čitanja i pisanja kod dece u predškolskom uzrastu, kako bi se blagovremeno uvidele teškoće koje dete može imati tokom edukacije čitanja i pisanja.
Tako se deca sa ispodprosečno razvijenim predveštinama čitanja i pisanja mogu blagovremeno uključiti u logopedski tretman i stimulisati ovaj razvoj. Na taj način se mogu izbeći smetnje čitanja i pisanja tokom njihove edukacije ili značajno ublažati stepen težine.
9. SKALA ZA ISPITIVANjE KOGNITIVNOG RAZVOJA KOJU PRIMENJUJE PSIHOLOG NAŠEG CENTRA
Procenjuje opštu intelektualnu sposobnost i specifične kognitivne sposobnosti „Revidiranom skalom za merenje inteligencije po principima Vesklera“ odnosno REVISKom (Biro, 1987).
REVISK je standardizovana verzija Vesklerovih testova inteligencije namenjena ispitivanju inteligencije dece uzrasta od 5–15 godina, koja je prilagođena našoj populaciji.
Test je namenjen individualnom ispitivanju dece, proceni teškoća u razvoju kao i kvaliteta kognitivnog funkcionisanja.
Test se sastoji od 11 subtestova verbalnog i neverbalnog tipa. Rezultati subtestova predstavljaju se kroz manipulativni-neverbalni (IQm), verbalni (IQv) i ukupni koeficijent inteligencije (IQt). Do sada publikovanih revizija WISC, REVISK je sadržinski i metrijski najbliži formi WISC-III, sa kojom deli 11 identičnih subtestova (10 osnovnih i jedan dopunski), način ocenjivanja i osnovno skaliranje rezultata (Rezultati subtestova predstavljaju se kroz manipulativni-neverbalni (IQm), verbalni (IQv) i ukupni koeficijent inteligencije (IQt).
U TOKU JE RECENZIJA NAUČNOG RADA poslatog u MDPI časopis: Adaptation and validation of the Serbian version of Dyslexia Screening Test-Junior (DSTJ)
Adaptacija i validacija Srpske verzije Skrining testa za probir dece koja su pod rizikom na disleksiju
Tanja Lukovac et al.
Cilj ove studije je da proceni validnost adaptiranog testa za probir disleksije – Junior (DST-J) u identifikaciji rizika od disleksije kod srpskih osnovnoškolaca uzrasta 6 godina 5 meseci do 11 godina 5 meseci. DST-J, originalna britanska verzija, koji se sastoji od 12 subtestova, pruža sveobuhvatnu procenu veština čitanja, pisanja i pravopisa, kao i dijagnostičko prepoznavanje osnovnih problema.
Precizna procena rizika (ARQ skor) ovim alatom bi bio ključni prvi korak koji čini osnovu za naknadnu kliničku dijagnozu i ranu intervenciju.
Ovaj proces ima za cilj da podrži pojedince sa disleksijom u njihovom obrazovnom i društvenom razvoju.