Prenatalno vaspitanje
Transpersonalna komunikacija se odvija izmedju majke i deteta i njegovog okruženja preko amnionske tečnosti medijum preko koga se mogu prenositi zvučni stimulusi. Prenos prijatne muzike, prijatnih reči odvija se na harmoničniji način, a nekih neprijatnih reči (vika, galama, svadja) se prenosi na manje harmoničan.
Postoje dokazi da dete moze da uči i da pamti još u prenatalnom periodu. Prenatalni razvoj deteta u komunikativnom smislu, teorijski može se podeliti u tri perioda:
Od začeća do 3. meseca: razvija se genetska formula rasta dečijeg organizma.
3.-6. meseca: sve reakcije majke, kako se majka ponaša,njena osećanja se prenose preko posteljice i ulaze u organizam i implementiraju se u moždane strukture fetusa. U tom periodu majka postavlja prve temelje ponapanja deteta, to su primarni engrami našeg daljeg razvoja.
6.-9. meseca: Započinje prenatalna komunkacija, u 28. gestacionoj nedelji fetus ima svoj autohton odgovor na zvuke iz spoljašnje sredine (sposobno da razlikuje glas majke od nepoznatog žensog glasa, muškog glasa, tekst kojim je stimulisano za vreme gestacije i teksta koji je potpuno nov).
Na ovome se i baziraju programi rane prenatalne stimulacije:
-
somatosenzorni osećaji
-
dodir,
-
vestibularniravnoteza,
-
auditivni osećaji
-
slušanje
Dakle, u prenatalnom periodu može da se poveća neurološki kapacitet još nerođenog deteta.
Predlog stimulativnog rada u toku trudnoće:
-
Pričajte bajke u određenom periodu večeri (kada se podrazumeva da će biti perioda spavanja Vaše bebe) dok mazite (milujete) stomak;
-
Puštajte laganu muziku češće u toku dana.
-
Ako čitate, trudite se da čitate naglas, a ne u sebi.
-
Budite pozitivni, relaksirani.
-
Trudite se da ne prisustvujete negativno obojenim situacijama na poslu u parku, u kući…
-
Šetajte (ukoliko stanje trudnoće to dozvoljava), po mogućnosti u prirodi.
DECA:
I RAZVOJNI POREMEĆAJI:
- Poremećaji hranjenja
- Usporen jezički razvoj
- Specifični poremećaj jezika
- Poremećaj u izgovoru glasova
- Mucanje (disfluentan govor)
- Patološki brz govor
- Poremećaje glasa (dysphonia)
- Razvojna verbalna dispraksija/apraksija
- Hiperaktivnost, impulsivnost sa ili bez poremećaja pažnje
- Autistični spektar poremećaja
- Oštećenje sluha i poremećaj govora
- Kranio Facijalni poremećaji koji se odražavaju na razvoj govora
- Traumatska oštećenja mozga
- Dečija afazija
II GENETIČKA OŠTEĆENJA KOJA UTIČU NA RAZVOJ GOVORA: RASCEP USANA I NEPCA, DOWN SYNDROME I DR. SYNDROMI
DECA I ODRASLI:
- Cerebralna paraliza (govorne smetnje kod ovih stanja)
- Traumatske povrede mozga ( govorne smetnje kod ovih stanja)
- Gubitak sluha i njegova oštećenja
- Poremećaji učenja sa:
- Disleksijom
- Specifičnim poremećajima jezika
- Poremećajima auditivnog procesiranja
- Fizičkim ometenostima
- Jezičkim kašnjenjima
- Motornnim poremećajima govora (dizartrija ili razvojna verbalna dispraksija)
- Disgrafijom, agrafijom
- Kognitivnim poremećajima komunikacije
- Pragmatskim poremećajima
III ODRASLI:
- Oboljenja motornog neurona
- Alchajmerove bolesti
- Demencije
- Hantingtonove bolesti
- Multiple skleroze
- Parkinsonove bolesti
- Traumatskih oštećenja mozga
- Psihijatrijskih bolesti
- Moždanog udara
- Laringektomije
American Speech-Language-Hearing Association ASHA